Părerea mea personală despre FIFA 26 – după o lună de joc. Portarul e de decor, apărarea nu există – experiența mea cu FIFA 26

Am jucat FIFA 26 aproape zilnic de la lansare, și pot spune fără ezitare că este unul dintre cele mai controversate jocuri de fotbal făcute de EA în ultimii ani. Deși, la prima vedere, promite realism, grafică impecabilă și un gameplay rafinat, în realitate experiența este departe de a fi una satisfăcătoare.
Mă declar fan FIFA de peste zece ani, dar anul acesta am simțit că tot ce știam despre controlul jocului a fost aruncat pe fereastră.

Portarul – cel mai inutil jucător de pe teren

Încep cu cea mai mare problemă: portarii.
Pur și simplu nu apără nimic. Indiferent că e Courtois, Alisson sau Donnarumma, reacțiile lor sunt întârziate, poziționarea e catastrofală, iar în multe situații mingea trece prin ei ca prin aer. Am avut meciuri în care adversarul a avut 3 șuturi pe poartă și 3 goluri. Nu glumesc. Efectiv pare că portarul e acolo doar ca să completeze numărul de jucători, nu să oprească ceva.

În FIFA 25 aveai momente în care un portar inspira încredere, dar acum… orice șut de la marginea careului e pericol de gol. Uneori am senzația că și dacă doar pasez spre el, poate scăpa mingea în poartă.

Apărarea – un haos total

Sistemul defensiv este, probabil, cel mai greu de controlat de până acum.
Jucătorii nu se mai aliniază logic, fundașii se deschid prea mult, iar tacklingurile pur și simplu nu mai funcționează cum trebuie. Încerci să interceptezi o minge și, în loc să recuperezi, adversarul scapă singur cu portarul.

Simt că jocul te pedepsește dacă vrei să joci defensiv. Poți avea posesia, poți avea poziționare, dar, în final, tot vei lua un gol absurd, de nicăieri. În Ultimate Team, mai ales, se simte haosul total – nu poți anticipa nimic.

Driblingul – prea greoi, prea lent

În anii trecuți, un jucător tehnic precum Mbappé sau Vinícius Jr. făcea diferența.
În FIFA 26, driblingul pare încetinit la maximum. Reacțiile la comenzi sunt greoaie, iar animațiile par uneori în slow motion. Poți încerca toate skill-urile din lume, dar de multe ori jucătorul tău rămâne blocat sau pierzi mingea dintr-o atingere banală.

Se simte că EA a vrut să facă un gameplay mai „realist”, dar rezultatul e frustrant, nu realist.

Bug-uri peste tot

Sunt momente în care jocul pare că nu a trecut prin testare reală. Am avut faze în care mingea a trecut prin jucător, în care arbitrul a fluierat penalty fără niciun contact, sau jucători care s-au teleportat la minge.
Uneori, camera se blochează în moduri complet random, iar la reluări, portarul dispare din cadru.
După o lună, EA a scos câteva update-uri, dar nimic nu pare să rezolve cu adevărat problemele fundamentale.

FIFA 26 e un joc frumos… dar doar când îl privești din meniu

Recunosc: vizual, FIFA 26 arată excelent. Interfața e curată, animațiile din meniu sunt bine lucrate, iar modul Carieră are câteva idei bune. Dar când intri efectiv în meciuri, totul se prăbușește.
De multe ori, în loc să simți satisfacție după o victorie, rămâi doar cu nervi și frustrarea că ai câștigat „împotriva sistemului”, nu împotriva adversarului.

Concluzie personală

După o lună de FIFA 26, pot spune că încă mai joc, dar nu cu plăcere.
Jocul are momente frumoase, dar sunt îngropate sub valuri de bug-uri, portari care dorm și o apărare imposibil de controlat. Simt că EA a vrut să facă un pas spre realism, dar a ajuns undeva între arcade și haos.

Poate că patch-urile viitoare vor mai regla ceva, dar pentru moment FIFA 26 rămâne mai mult o sursă de nervi decât de distracție.

Până una-alta, mă gândesc serios să revin la FIFA 23, unde cel puțin portarul știa să întindă mâna.